První let aneb všechny cesty vedou do Říma

12 července

Po dlouhé odmlce se opět hlásím s novým článkem! Tentokrát o tom, jak jsem si splnila dva sny v jedné cestě, kdy jsem poprvé letěla a navštívila mou oblíbenou zemi Itálii.

Moje dosavadní cestování bylo vždy pěkně po pevnině, rodinná dovolená autem do Itálie nebo do Chorvatska, ale já se těšila a cestu si užívala. Nicméně moje cestovatelské sny se poněkud rozrostly a bylo načase vyzkoušet letadlo a vyměnit rodinnou posádku.

V létě 2018 jsem si dala úkol, že do roka poletím a ano, povedlo se! Ve svých jednadvaceti letech konečně poletím. Miluju Itálii, a tak jsme pro začátek s kamarádkou vybraly Řím, kde ani jedna z nás ještě nebyla, i přesto, že jsem v Itálii byla 7x ... no, nejvyšší čas vidět Řím!

Natěšená na první let a instruovaná od kamarádky, co mám čekat a jak to chodí, jsem u kontroly samozřejmě nesundala hodinky (asi 5x mi připomínala, ať je nezapomenu sundat ... ups). Každopádně i přes hodinové zpoždění byl let naprosto super a moje očekávání byla splněna.
S kamarádkou jsme si celý výlet pečlivě naplánovaly a co šlo, to zamluvily online. Pokud se do Říma taky chystáte, můžete náš plánek vyzkoušet také.

První den - kde to jsme?
Do Říma jsme přiletěly odpoledne a z letiště využili jeden z několika autobusů do centra na nádraží Termini (zpáteční jízdenka stála 10 €). Ubytování bylo kousek od nádraží i se snídaní za velmi hezkou cenu (zamluveno přes Booking). Po ubytování mohl začít náš čtyřdenní plán poznávání Říma.
První cesta vedla po hlavních (zdarma dostupných) památkách od Kolosea, dále pokračovala k fontáně Di Trevi a nakonec ke Španělským schodům. Všechno se dalo krásně projít pěšky.

TIP: Pokud si chcete dát na španělských schodech zmrzlinu, nekupujte ji přímo u schodů, ale zajděte si trochu dál. My šly kousek dál a dostaly doslova za "míň peněz hodně muziky". Velká zmrzlina stála asi 4 €, přímo u Španělských schodů stále 4€ malá zmrzlina, navíc nikde nebyl vidět ceník, tak ještě, že jsme se zeptali.

Začalo se stmívat a padla na nás únava, nejlepší čas se vrátit, kdyby se ovšem ty mapy v mobilu nezasekly a neřekly si, ať si ten trochu víc projdeme. Takže trochu delší procházka nočním Římem, ale v pořádku jsme dorazily na pokoj asi kolem desáté.

Druhý den - rychle, ať jsme první
Druhý den jsme si přivstaly, protože jsme měly v plánu Vatikán. Do Vatikánu jsme jely autobusem a přijely chvíli před osmou ráno. První zastávkou byla Bazilika sv. Petra i s výstupem do kopule (lístek stál 8€ a kupovaly jsme ho na místě). Pokud budete v Římě a budete chtít navštívit Vatikán a kopuli, doporučuju jít už brzy ráno, nebyly tam žádné fronty a bylo ještě příjemné počasí a ne vedro (srpen), také proto, že ženy nesmí být moc odhalené (je lepší mít dlouhé kalhoty a zahalená ramena a výstřih).

Po nádherném výhledu z kopule na celý Řím a prohlídce samotné baziliky jsme měly předem koupenou vstupenku na Andělský hrad. Kdo miluje film Andělé a démoni, tak tohle místo nesmí vynechat. Andělský hrad byl 15 minut pěšky od Vatikánu a ikdyž jsme měly předem koupené vstupenky, tak kolem 10:00 dopoledne tam fronta nebyla, lidé se tam začaly hrnout kolem poledne a to my už odcházely směrem k Pantheonu a dále do nějaké restaurace na oběd.

Po obědě nás čekala Vatikánská muzea a Sixtinská kaple, sem doporučuju vstupenky koupit online, odpoledne tam byla docela fronta. Vstupenka byla na určitý čas, ale pouštěli dovnitř i o něco dříve. Při vstupu do vestibulu bylo potřeba elektronickou vstupenku pomocí QR kódu nahrát do terminálu a následně Vám vyjela malá kartička (ticket), kterou jste pak použili u vstupu do muzeí. Samotná vatikánská muzea a Sixtínská kaple byl opravdu krásný zážitek, jenom zde bylo opravdu moc lidí.

TIP: Po celém Římě jsou rozmístěná tzv. pítka, kde si můžete napustit pitnou vodu do vlastní flašky.

Třetí den - zasloužený odpočinek
Další den jsme zaslouženě vyrazily k moři. K moři můžete dojet pohodlně vlakem do blízkých přímořských měst do hodiny. My si vybrali město Santa Marinella asi hodinku od Říma vlakem.
K večeru jsme pak měly rezervované vstupenky na Koloseum. Vstupenky jsme také kupovaly online a před vstupem do Kolosea bylo nutné je opět v kase proměnit za jejich tickety.

TIP: Doporučuju si vstupenky koupit včas, protože první volný termín, který jsme při online rezervaci měly, byl večer před odletem. Lze koupit vstupenku na Koloseum, Forum Romanum a Palatinum dohromady, návštěvu pak musíte stihnout během dvou dnů.

Koloseum opět nádhera, dokonce tam nebylo ani moc lidí k večeru a nestály jsme nikde fronty. Po návštěvě Kolosea pak následovala procházka do centra a zpět na pokoj.

Čtvrtý den
Na poslední den v Římě jsme si naplánovaly Forum Romanum a Palatinum, které nás také uchvátilo. dopoledne tam bylo minimum lidí a my si ho mohly v klidu projít. Večer nás pak čekel odlet zpět do Česka.

Co je dobré udělat před cestou do Říma?
  1. Zarezervovat si ubytování nejlépe v docházkové vzdálenosti od centra, nemusíte si pak kupovat jízdenky na metro nebo autobus. My bydlely 30 minut pěšky od Kolosea, což nebylo tak hrozné a všude se dalo dojít pěšky.
  2. Koupit předem vstupenky do Vatikánských muzeí vč. Sixtinské kaple, do Kolosea (+Forum Romanum a Palatinum) a připadně i na Andělský hrad.
Kdy navštívit jaké památky?
Při naší návštěvě Římě jsme skoro nikde nestály frontu a nepotkaly davy lidí, takže dávám tipy, kdy a co doporučuju navštívit.
  • Koloseum - k večeru, naše rezervace byla na 17:30
  • Forum Romanum a Palatinum - dopoledne, my šly kolem 9:00
  • Vatikán - brzo ráno, Baziliku sv. Petra otvírali v 8:00
  • Andělský hrad - dopoledne, naše rezervace byla na 10:00
  • Vatikánská muzea + Sixtinská kaple - jedině tady jsme potkaly táhlý dav lidí, ale nikdo nezastavoval a muzea i kapli jsme prošly plynule, rezervaci jsme měly na 13:00, ale k večeru by mohlo být lidí méně
V Římě jsem nebyla naposledy a věřím, že se tam ještě někdy podívám. Napište mi do komentářů, zda jste v Římě byli a co ještě určitě vidět.

Těším se u dalšího článku ♥