BLOGOVÁNÍ

29 ledna

Dnešní článek chci věnovat jednoduše blogování. Chci se pozastavit nad tím, jak se blogování postupem času změnilo, co přineslo a kam asi dospěje? Za tu dobu co bloguju, nabralo blogování úplně jiný směr a dokonce i záměr. Otázka je, zda je to dobře nebo špatně, má blogování nějaké hranice?



Když si vzpomenu na moje začátky s blogováním, bylo to někdy v roce 2013, tak byly velmi populární blogy o celebritách, seriálech a slavných osobnostech. I já měla svůj první blog o jedné hudební skupině a potom i o seriálu. Sama jsem podobné blogy ráda navštěvovala, četla a s autory blogu si psala, tenkrát to bylo takové upřímné, kamarádské, jelikož většina tehdejších autorů byla v podobném věku, taková blogová puberta, kdy každý byl zblázněný do nějaké celebrity. Neříkám, že teď už to není, ale přeci jen autoři dospěli, stejně tak já, a teď se zaměřují na jiná témata.

V dnešní době je hodně populární mít "lifestylový" blog, zaměřený na život konkrétního blogera/blogerky, potom jsou hodně populární blogy zaměřené na jedno téma jako například cestování, knížky, vaření ... Já osobně chtěla blog vždy zaměřit jen na jedno téma, ale někdy to prostě nejde. Možná jde, ale já to nedokázala a tak jsem jako většina a zaměřuju se na všechno kolem mého života, ale snažím se vypíchnout konkrétní témata. V dnešní době si každý čtenář může vybrat z několika blogů a témat, která si chce přečíst. Blogy se dnes i snáz vyhledávají a propagují.



Dříve byla velmi populární doména blog.cz, někteří měli blogger a o víc doménách jsem tehdy nevěděla. Dnes je na výběr několik platforem, kde blog založit. Každý si najde to, co mu vyhovuje. Ti zdatnější si blog dokážou pomocí html značek upravit ještě o něco lépe. (My to brali ve škole a jsem za to ráda, teď nemusím mít šablonu v angličtině, dokážu si přizpůsobit barvy, písmo nebo okraje. Na internetu dnes najdete spoustu návodů na zákady html, vůbec to není složité.)

Co se týká vzhledu, tak dnešní blogy už nehrají všemi barvami, mají jednoduchý vzhled, jsou přehledné a vypadají na první pohled skvěle. Články už nesčítají nekonečno chyb v gramatice a ve složení vět, mají hlavu a patu a něco nám dají, hned se článek lépe čte. Já jsem třeba na gramatiku hodně háklivá, a pokud narazím na článek s chybami, tak hodně přemýšlím, zda ho dočtu.

Hodně blogerů dnes píše dvojjazyčný blog, v češtině a angličtině, já s angličtinou bojuju, takže tu u mě nehledejte, ale pokud narazím na článek v angličtině, dokážu ho přelouskat, a alespoň tu angličtinu trochu zase zlepším. Čeho si často u blogu všimnu, je že ikdyž je blog český, tak má anglické nadpisy, menu a různé popisky blogu. Dřív jsem to měla úplně stejně, anglický název, popisky, ale text česky! Teď píšu a vedu blog pouze v češtině, popřípadě nějaké anglické slovíčko se u mě určitě najde.



VYDĚLÁVÁNÍ A PROPAGACE
Tohle téma je dnes velmi aktuální a spousta blogerů si blogem dokáže vydělávat nebo přivydělávat. Samozřejmě abyste toho dosáhli, musíte mít už něco za sebou, zkušenosti, články, čtenáře ... Většinou to probíhá na základě spolupráce, kdy firma nabídne blogerovi/blogerce odměnu hmotnou nebo finanční za nějakou propagaci, recenzi, článek nebo prezentování jejich služby. Asi každý chápe, jak taková spolupráce funguje, i když třeba žádné zkušenosti nemáte.

Na téma "spolupráce s blogery" by se dal napsat samostatný článek, ale spolupracím a propagaci zase tolik nerozumím, jen tomu základnímu. Každopádně najdete na internetu spoustu článků na tohle téma.

Propagovat blog dříve tolik nešlo, nyní existuje několik facebookových skupin s různě zaměřenými tématy (Blogeři a blogerky, knižní blogeři, cestovatelské blogy ...), spoustu čtenářů můžete získat i z instagramu, který je v poslední době velmi populární pro blog.


O blogování by se dalo napsat tisíce vět, ale každý, kdo bloguje déle jak 3-4 roky, si určitě vzpomíná na tehdejší "blogovací svět". Když jsem ho objevila já byla jsem opravdu nadšená, postupem času ovšem vidím, že jsem psala opravdu kraviny, ale tehdy to bylo všem jedno. Dnes už vím, jak článek správně zformulovat do dnešního světa.

Na závěr chci říct, že blogování mě opravdu baví, i přesto, že nemám tolik času!

Napište mi do komentářů, jak vy vidíte postup v blogování od Vašich začátků.

Těším se u dalšího článku!

PODOBNÉ ČLÁNKY

8 komentářů

  1. Za mou "blogovací" kariéru jsem vystřídala několik blogů ... na blog.cz a nyní na blogspot.com První dva blogy jsem měla jen jako deníček, a nyní je můj blog o mém cestování. Myslím, že jsem se o dost zlepšila a rozdíl mezi superbarevným blogem v mých začátcích a tím co mám dnes je opravdu znatelný :D

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, změnilo se to. A je bezva, že k lepšímu. Ty blogy, které měly v designu celou duhu barev, nekonečně gifů a pixelek se mi nelíbily tehdy a nelíbí se mi ani teď. Já bloguji od roku 2011 a za tu dobu jsem vystřídal strašně moc blogů. Nicméně blogy, které existovaly před několika lety existují i dodnes. Zrovna nedávno jsem jeden či dva takové blogy viděl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, také občas na takové blogy narazím :)

      Vymazat
  3. Ja som tu teda neni dlho, ale blogy sledujem asi od 2010, spomínam si na prvé blogy ako Sandra Leopardová, taktiež začiatky Chiary a pod. Je to populárne a baví ma to :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já začala s blogem v roce 2008, to mi bylo deset. :D Takže blog.cz, pixelky, okopírované články, příšerný design, no hrůza. Kudpodivu o celebritách jsem nepsala, protože mě moc nezajímaly. Pak jsem po letech začala psát na Bloggeru, ale velmi rychle přesídlila na WordPress, kde jsem teď maximálně spokojená. :) Je zajímavé, jak se blogování pořád proměňuje, ale nesouhlasím s tím, aby to byl pro některé jen zdroj vydělávání peněz bez nějaké chuti k psaní. :)

    I am Lenka

    OdpovědětVymazat
  5. Taková nostalgie. Hodně se toho změnilo za těch pár let.
    A jo, taky jsem měla blogy o celebritách. TO BYLY DRSNÝ ČASY.
    A ještě byly hrozně cool okopirovány kusovky a pixelky. ACHJO. #EMOASCENE


    Dokonalý tabu

    OdpovědětVymazat
  6. Veľmi pekný a prehľadný článok. Je vidieť, že píšeš už nejaký ten rok. Ja som inak tiež na gramatiku dosť háklivá. Ja píšem blog 6 rokov, hlavnou témou je beauty plus nejaké knihy. HTML príliš neovládam, ale vďaka internetovým návodom som dokázala na blog čo to pridať. Inak propagácia a hľadanie nových blogov mi nepríde tak easy. Sledujem viaceré FB skupiny a mám aj instagram a mám pocit, že všade sú dookola tie isté blogy. Jasné, ak je niekto na scéne nový tak možno zo začiatku nepozná všetky tie možnosti. Písať blog je skvelé a stále ma to baví.

    OdpovědětVymazat
  7. Na blogování je skvělé to, že ho můžete dělat i na cestách. Sama jsem se tomu chvíli věnovala a nabrala na tom spolupráce. Prostě cestujete, krmíte sociální sítě a tak různě. Jenže pak jsem navštívila Island a řekla jsem si, že si tu zemi chci užít prostě offline a došlo mi, že jsem spoustu míst viděla jen skrz čočku foťáku a bylo mi to trochu líto.

    OdpovědětVymazat

Děkuju, že jste si udělali čas a zanechali komentář. Kate ♥